Cloostermans Classix logo

In 2019 organiseerde 1K Cycling voor het eerst een klassiek concert met Annelien Van Wauwe als topklarinettiste. Anneliens papa Patrick overleed op 2 juli aan kanker en het was zijn wens om jaarlijks een klassiek concert te organiseren. Vanaf 2020 krijgt ons concert de naam Cloostermans Classix. Immers dankzij de familie Cloostermans kunnen we dit event organiseren.

Het Brusselse kamermuziekensemble CAROUSEL brengt elf uitmuntende jonge musici met zes Europese nationaliteiten samen om kamermuziek van een uiterst hoog artistiek niveau te brengen. Het ensemble biedt een open en creatieve benadering aan van zowel het bekende repertoire alsook hedendaagse composities.

De programmatie van CAROUSEL is flexibel en dynamisch en haar bezetting kan variëren van trio tot octet.

‘Carousel’ cirkelt rond de stichtende leden klarinettiste Annelien Van Wauwe en violist Samuel Nemtanu. Het is CAROUSEL’s wens om een hechte band tussen hun leden te vormen en hun publiek dichter bij het kernidee van het ensemble te brengen: mensen dichter bij elkaar brengen door middel van een universele, muzikale taal die culturele en artistieke grenzen kan laten verdwijnen.

Laat je meenemen op een levendige, enthousiaste en vrolijke CAROUSELrit!

Bezoek de website

Carousel foto

Praktische info

  • Zaterdag 18 september om 20U
  • Waar? CC Jan Tervaert
  • Ticketprijs: 25 euro (glas champagne inbegrepen)
  • Reserveringen enkel via CC Jan Tervaert: Kaaiplein 34, 9220 Hamme. 052 48 09 48

Reserveer uw tickets

Programmatie

Michael Hadyn (1737 – 1806) Divertimento in Do-Groot MH 27 (viool, cello, contrabas)

1. Allegro moderato
2. Adagio
3. Menuet
4. Finale: presto

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) – KV Ang. 170 No. 3 Klarinetkwartet (transcriptie van het trio KV496 in Fa Groot)

1. Allegro
2. Andante sostenuto quasi larghetto
3. Allegretto non tanto

Giacomo Rossini Introductie, thema en variaties (bewerking Jelle Tassyns voor klarinet, contrabas en strijktrio) Introduzione: Andante (sostenuto) Tema (allegretto)

Var. 1: piu mosso
Var. 2
Var. 3
Var. 4: Largo minore – piu mosso – à tempo
Var. 5: Maggiore

Giovanni Bottesini (1823 – 1889) Duet voor klarinet en contrabas (bewerking Jelle Tassyns voor kwintet)

1. Allegro – Andante
2. Allegro

PROFOUND (kwintet)

Het programma ‘profound’ zet er alles op in om de lage en sonore klanken van de contrabas en de briljante klanken van de klarinet in de spotlights te plaatsen. De Franse violist Samuel Nemtanu, de Roemeense altviolist Mihai Cocea en de Franse cellist Louis Rodde vormen als strijktrio een stevige rots in de branding voor de virtuoze golven van zowel de klarinet als de contrabas, als afsluiter van het concertprogramma.

Na de dood van Wolfgang Amadeus Mozart in 1791 kreeg zijn weduwe Constanze zijn schetsen en manuscripten. Zij probeerde deze – zonder veel succes – te verkopen. In 1799 werd ze benaderd door de uitgevers Breitkopf & Härtel uit Leipzig. Deze kochten slechts een veertigtal manuscripten. Datzelfde jaar deed Johann Anton André (1775-1842) uit Offenbach am Main een bod op de resterende 300 manuscripten en enkele eerste uitgaves. Constanze accepteerde het bod en kort daarna publiceerde André ‘Trois-quatuors pour Clarinette, Violon, Alto & Violoncelle composés par WA Mozart Oeuvre 79’  in 1799. De kwartetten zijn gebaseerd op transcripties van de vioolsonates in Bes KV 317d en KV 374f en van het pianotrio in G groot KV 496. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat Mozart deze arrangementen zelf gemaakt heeft, want ze worden noch in zijn correspondentie, noch in zijn eigen thematische catalogus genoemd. Desalniettemin zijn ze buitengewoon goed gemaakt, vermoedelijk door Johann Anton André zelf. ‘Profound’ bevat de bewerking van Mozart’s pianotrio KV 496 uit 1786.

Introductie, thema en variaties van Gioachino Rossini (1792 – 1868) werd in 1809 gecomponeerd en werd opgedragen aan Allesandro Abate. Het werk werd en is nog steeds een ‘evergreen’. Er is nog geen definitief bewijs van Rossini’s auteurschap, maar het werk is gebaseerd op twee van zijn eigen opera-aria’s: Mosè in Egitto en La Donna de Lago. Het werk bevat alles wat het hart sneller laat slaan: virtuositeit, wijde intervalsprongen, snelle passages en de dramatische emotie van de Italiaanse belcantozangstijl.

Ook Giovanni Bottesini (1823 – 1889) ontdekte al vroeg zijn liefde voor de contrabas. Het Gran Duo voor klarinet, contrabas en orkest is een jeugdwerk. De Italiaanse contrabassist, dirigent en componist componeerde dit werk voor zichzelf en zijn vader, die een getalenteerde klarinettist was. Bottesini voerde het Gran Duo later ook met andere virtuozen uit. Zo was hij met het werk onder meer te gast in La Scala in Milaan en Covent Garden in London. Bottesini’s muziek laat de belcantotraditie van het 19de eeuwse Italië stralen.

Majestueuze orkestpassages worden gevolgd door sierlijke cadenzen en prachtige cantilenen voor de solisten. Componist Jelle Tassyns maakte een bewerking voor CAROUSEL van dit Gran Duo van Bottessini en ook van ‘Introductie, thema en variaties’ van Rossini voor klarinet, contrabas en strijktrio. De elegante virtuositeit van de werken nemen mee naar de wereld van belcantocomponisten zoals Donizetti en Bellini. Fantastico!

Annelien foto

Annelien Van Wauwe, klarinet

“Her playing has abundant warmth and lyricism, allied to a sinuous vocal quality.” – Classical Source

De Belgische klarinettiste Annelien Van Wauwe is op weg om een van de boeiendste en origineelste solistes van haar generatie te worden. Met haar expressieve, lyrische en intense uitvoeringen weet ze haar publiek te betoveren.

Zij was eerder BBC Radio 3 New Generation Artist en won talrijke internationale wedstrijden. Haar overwinning tijdens de ARD Internationale Muziekwedstrijd in München in 2012 was een beslissende stap naar internationale erkenning. In 2018 won zij de befaamde Borletti-Buitoni Trust Award.

Annelien Van Wauwe won in 2020 een Opus Klassik in de categorie Beste Jonge Artieste met haar debuutalbum ‘Belle époque’ (Pentatone 2019).

Zij trad op met talrijke orkesten, onder meer met het Deutsches Symphonieorchester Berlin, het Konzerthausorchester Berlin, de Deutsche Radiophilharmonie, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het SWR Symphonieorchester Stuttgart, het Münchener Kammerorchester, het Wiener Kammerorchester, het Mozarteum Orchester Salzburg, Brussels Philharmonic, het Antwerp Symphony Orchestra, het Swedish Chamber Orchestra, het Royal Liverpool Philharmonic, en met de symfonische en filharmonische orkesten van de BBC. Zij trad op met befaamde dirigenten zoals Andrew Manze, Joshua Weilerstein, James MacMillan, Rafael Payare, Clemens Schuldt, Markus Stenz, Hartmut Haenchen, Otto Tausk, Marta Gardolińska, Kristiina Poska, Karina Canellakis, Edo de Waart en Dirk Brossé.

Annelien speelde op prestigieuze podia waaronder de Tonhalle Zurich, de Berliner Philharmonie, het Konzerthaus Berlin, het Konzerthaus Wien, het Mozarteum Salzburg, Wigmore Hall, BOZAR Brussel, de Philharmonie Luxembourg, het Amsterdams Concertgebouw, De Doelen Rotterdam, het Muziekgebouw Eindhoven, het Rudolfinum Concert Hall Praag en het Palace of Arts Budapest.

Zij is regelmatig te gast op internationale muziekfestivals zoals het Lucerne Festival, de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, het Schleswig-Holstein Musik Festival, de Kissinger Sommer, het Cheltenham Festival, het West Cork Chamber Music Festival en het Festival Radio France Montpellier.

In 2017 debuteerde Annelien in de BBC Proms in Cadogan Hall en in 2018 filmde de BBC-televisie haar uitvoering van het klarinetconcerto van Mozart met het BBC Scottish Symphony Orchestra en dirigent Thomas Dausgaard op de BBC Proms in de Royal Albert Hall.

Annelien Van Wauwe maakt exclusief opnames voor het label Pentatone. Haar eerste album voor Pentatone ‘Belle époque’ met het Orchestre National de Lille onder leiding van dirigent Alexandre Bloch, kwam er in 2019 en won in 2020 één van de belangrijkste muziekprijzen: de Opus Klassik.

Onder haar vroegere opnames vinden we een cd met muziek van Weinberg en Prokofiev, die in 2015 door Genuin Classics werd uitgebracht, met Lucas Blondeel aan de piano. Het album kreeg lovende kritieken en bezorgde Annelien een Klara Award voor jong talent van het jaar.

Annelien is oprichtster van het Brusselse kamermuziekensemble CAROUSEL, dat ontstond in 2018. Het ensemble bestaat uit elf uitzonderlijke internationale muzikanten en wil zowel bestaande als nieuwe kamermuziek brengen op het hoogste niveau.

Andere kamermuziekpartners zijn Pavel Kolesnikov, Cédric Tiberghien, Severin von Eckardstein, Victor Julien-Laferrière, Amihai Grosz, Tabea Zimmermann, het Quatuor Danel, het Schumann Quartet, het Aris Quartet en het Amatis Trio.

Anneliens aanstekelijke passie voor nieuwe muziek inspireerde enkele componisten om voor haar muziek te schrijven. In 2017 droeg Manfred Trojahn zijn Sonata V aan haar op.

Annelien is gecertificeerde yogadocente en beoefent intensief yoga, wat haar klarinetspel sterk beïnvloedt en uiteindelijk leidde tot een compositieopdracht voor Wim Henderickx. Het nieuwe klarinetconcerto SUTRA gaat over ademhaling en meditatie. Het wordt gerealiseerd in opdracht van BBC Radio 3 en de Borletti-Buitoni Trust. De wereldpremière van het concerto is met het BBC

Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Martyn Brabbins gepland in 2022 en de NDR Radiophilharmonie Hannover o.l.v. Andrew Manze zal het werk samen met het klarinetconcerto van Mozart opnemen voor Pentatone.

Annelien studeerde bij Sabine Meyer in Lübeck, bij Pascal Moragues in Parijs, bij Alessandro Carbonare in Rome, bij Wenzel Fuchs en Ralf Forster in Berlijn. Zij werkte regelmatig samen met Yehuda Gilad in Los Angeles. Annelien heeft diepe voeling met oude muziek en studeerde historische klarinet bij Eric Hoeprich en Ernst Schlader.

Als gevraagde pedagoge geeft Annelien Van Wauwe regelmatig masterclasses Ze is hoofddocente klarinet in het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en in het Musical Arts Madrid.

Bezoek Annelien haar website Bezoek de carousel ensemble website